Frilansstrategi #5: Sätt rätt pris. Nu. (Du vill inte vara en Skoda)

Jag har skrivit om att man ska ta betalt för värde istället för kostnad, och att man bör tacka nej till dåligt betalda uppdrag. Detta inlägg är en spinoff på de båda tidigare inläggen och handlar om varför det är så viktigt att sätta rätt pris på sina tjänster från dag 1 (eftersom det är nästintill omöjligt att höja priserna efterhand).

Föreställ dig en person som tycker om bilar. Och tänk dig sedan att denna bilintresserade person har dålig ekonomi. När hen står inför att köpa en bil så blir utfallet utifrån budgeten. Det blir kanske en ny Skoda, eller kanske en begagnad VW. Inte så kul kanske, men om budgeten är begränsad så är den.

Tänk dig sedan att samma person plötsligt får en bättre budget – hen har kanske fått en rejäl löneförhöjning eller fått ett stort arv. När det är dags för bilbyte igen, tror du att hen går tillbaka till sin Skoda-handlare och säger: “Nu har jag mer pengar, så jag vill köpa samma billiga bil igen men betala mer för den!”.

Förstås inte. Hen går förmodligen till en bilhandlare med mer exklusiv karaktär, för att köpa kanske en BMW eller Lexus. Eller en Rolls Royce om ekonomin är riktigt bra. Hen tycker ju om bilar, och vill få största möjliga värde för sina pengar.

Analogin till frilansvärlden är denna:
Om du som frilansare någon gång säljer dina tjänster billigt till en uppdragsgivare, så är du i deras ögon en Skoda. En billig, budgetvänlig variant, och som funkar helt OK för ändamålet. Uppdragsgivaren kommer säkert återkomma, men bara för enklare uppdrag, med begränsad budget.

Räkna inte med att de kommer tillbaka när de har större uppdrag på gång. När uppdragsgivare har mer pengar, då vill de köpa något med större värde. De vill anlita en frilansare i Rolls Royce-klassen.

Om du säljer dina tjänster billigt signalerar det att du inte är värd mer. Så enkelt är det. Du kommer aldrig kunna få samma kund att betala mer för samma tjänst, eftersom du redan bestämt ditt låga värde. Du har satt en prislapp på dig själv, och kunden kommer aldrig betala mer än så.

Därför är det så viktigt att sätta rätt pris från dag 1. Att inte lockas att ge ett lågt pris för att locka in kunden. Det funkar aldrig.

Så, vad är då rätt pris?

En strategi:
Kolla runt i din nisch och undersök vad andra tar betalt. Du får då fram ett ungefärligt prisspektrum. Lägg sedan ditt pris i ovankant av spektrat, eller kanske till och med över alla andras priser. 

Och det sista, viktigaste steget: Anpassa dina tjänster så att kunden upplever att de får värde för det höga pris de betalar.
(Hur? Gör ett superbt jobb, ge outstanding service, överleverera, osv.)

Men OK, ibland har man ändå satt fel pris från början. Är man då helt körd? Njae, det finns tekniker. En sådan teknik beskrivs av Ramit Sethi i denna video: http://www.iwillteachyoutoberich.com/blog/how-to-raise-your-rates/

(Ramit är verkligen värd att kolla in, och jag har tipsat om honom tidigare. Han är oortodox i sitt tänkande, och provocerande på vissa plan. Samtidigt är hans insikter riktigt vassa.)

 

Tycker du detta är intressant? 
Läs även de andra delarna i denna serie om frilansstrategier:
#1: Ta betalt för värde, inte kostnad
#2: Tacka nej till uppdrag
#3: Hitta rätt kunder
#4: Att vara en mensch

Man kan även läsa en diskussionstråd om dessa inlägg på Fotosidan.

Och man kan följa mig på InstagramFacebook och Twitter.

5 thoughts on “Frilansstrategi #5: Sätt rätt pris. Nu. (Du vill inte vara en Skoda)”

  1. Hej Adam!

    Jäkligt inspirerande att läsa dina frilansstrategi inlägg. Balansen mellan att på ett realistiskt sätt uppleva sitt eget värde och ta betalt utifrån det – vansinnessvårt! Jag skulle gärna vilja läsa om dina personliga upplevelser, hur tänkte du i början, vad var din långsiktiga strategi? Fanns det någon? Hur övervann du mentalblocks som sätter käppar och pinnar och en hel skog i hjulet?

    Btw. Hur har jag missat Tim Ferriss? Tack!

    1. Tack Jessica! Kul att du läser bloggen och inspireras!
      Bra frågor! Svaren på dem får bli ett eget inlägg nästa vecka. Stay tuned! 🙂

      Angående Tim Ferriss: Ja, den bok som förändrat mig och min business i grunden är hans bok “Fyra timmars arbetsvecka”. Det är en verklig game changer. En måsteläsning om man är frilans/egenföretagare. Allt i boken är inte att rekommendera – han är rätt extrem i vissa aspekter – men han har oerhört många vassa insikter som jag aldrig klarat mig utan.
      Och hans blogg och podcast är en bra introduktion till hans tankevärld.

    1. Tack Måns! Kul att höra att du gillar inläggen. 🙂
      Kom gärna med förslag och synpunkter om det är något du skulle vilja att jag skrev mer om.

      Adam

Comments are closed.