Minst två saker har jag lärt mig av Mad Men:
Det första är att alltid bära vit skjorta (jag har tio identiska skjortor i garderoben).
Det andra är något som Roger Sterling, firmans grundare, säger till ynglingen Pete när denne skrämt bort en kund genom dåligt beteende (avsnitt 5, säsong 3):
”I don’t know if anybody’s ever told you that half the time, this business comes down to ’I don’t like that guy.’”
Det kanske kan vara lätt att glömma bort ibland, att det egentligen bara handlar om att vara schysst. De första inläggen i denna serie har onekligen handlat mycket om pengar, men en kundrelation handlar alltid om något annat. Det handlar om att bygga förtroende. Att leverera enligt förväntningar (eller över). Att alltid hålla vad man lovat, och inte lova något man inte kan hålla.
Och det handlar om att vara respektfull även när man måste tacka nej till uppdrag (vilket jag skrev om i del 2 i denna serie).
Din affärsidé kan vara hur bra som helst, och din produkt kan vara outstanding, men om du inte är schysst så faller allt.
Jag upptäckte tidigt i min karriär att det inte var de bästa fotograferna som hade flest uppdrag, och jag förstod rätt snart varför: Uppdragsgivarna uppfattade vissa frilansare som struliga, svåra att få tag på, lynniga, och besvärliga att samarbeta med.
När man som fått frilans missat en deadline så är man ute. Man får ingen andra chans.
Guy Kawasaki, marknadsföringsguru med ett förflutet på bland annat Apple, har formulerat en användbar tes: Var en mensch. “Mensch” är ett ord från jiddisch, som Guy ger denna definition på sin blogg:
“Someone to admire and emulate, someone of noble character. The key to being “a real mensch” is nothing less than character, rectitude, dignity, a sense of what is right, responsible, decorous.”
Att vara en mensch innebär att:
1. Hjälpa människor som inte kan hjälpa dig
2. Hjälpa utan förväntan av gentjänst
3. Hjälpa många människor
4. Göra rätt sak, på rätt sätt
5. Betala tillbaka till samhället
Men istället för att ta Guy’s bloggpost rakt av så länkar jag här till den. Där fördjupar han sig i dessa fem punkter, och det är bra läsning:
http://blog.guykawasaki.com/2006/02/how_to_be_a_men.html#ixzz33m7qziJs
—
Tycker du detta är intressant?
Läs även de andra delarna i denna serie om frilansstrategier:
#1: Ta betalt för värde, inte kostnad
#2: Tacka nej till uppdrag
#3: Hitta rätt kunder
Man kan även läsa en diskussionstråd om dessa inlägg på Fotosidan.