Frilansstrategi: Var expert (Om konsten att säga nej till Steve Jobs)

När Steve Jobs startade sitt nya företag NeXT i mitten av 80-talet – han hade just blivit kickad från sitt Apple – kontaktade han mästerdesignern Paul Rand för att designa företagets logo. Paul hade tidigare gjort loggor åt företag som IBM, UPS och Enron. Steve bad honom designa några olika förslag till NeXT. Paul svarade:

– Nej. Jag kommer inte göra olika förslag. Jag gör ett förslag som kommer att lösa ert problem. Och ni ska betala mig. Huruvida ni använder designen eller inte, är upp till er. Och om ni vill ha fler förslag så får ni gå till andra designers. Jag kommer att göra ett förslag. Bara ett.

Tror ni Paul Rand fick jobbet?

Ja, naturligtvis. Han gav uppdragsgivaren en tydlig signal om att det var han, och inte kunden, som var experten. Att göra fler förslag skulle göra slutresultatet sämre, inte bättre. Steve Jobs förstod och accepterade.

* * *

Jag läser just nu boken Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less av Greg McKeown. Den är en game changer. Det är en bok om produktivitet, men istället för att handla om hur man får saker gjorda (som till exempel Getting Things Done av David Allen), så handlar den om hur man får rätt saker gjorda.

Ser ni skillnaden? Det är två helt olika dicipliner.

Bokens huvudtes är “less is better”, vilket illustreras av historien om Paul Rand och Steve Jobs.

Essentialism handlar om att skala bort allt oväsentligt i sitt liv. Att tacka nej till allt som inte är superbt, istället för att tacka ja till allt som låter det minsta intressant. Varför? För att frigöra tid och fokus, som istället kan lägga på de verkligt viktiga sakerna.

Är det svårt? Ja.

—-

Tillägg:
Några som läst detta har haft lite invändningar – funkar den här filosofin verkligen för en frilansfotograf? Läs här och här.
Så… man ska nog inte ta det här exemplet alltför bokstavligt och tolka det som att man ska leverera en enda bild till sin kund. Jag tog upp det mest för att det var en cool story.
Det ligger något intressant i filosofin “less is better”. Jag återkommer med fler inlägg i ämnet.

—-

Tycker du detta är intressant?
Läs även de andra delarna i denna serie om frilansstrategier:
#1: Ta betalt för värde, inte kostnad
#2: Tacka nej till uppdrag
#3: Hitta rätt kunder
#4: Att vara en mensch
#5: Sätt rätt pris. Nu. (Du vill inte vara en Skoda)
#6: Om mentala hinder och drivkrafter
#7: Du vet vad du måste göra

Man kan även läsa en diskussionstråd om dessa inlägg på Fotosidan.

Och man kan följa mig på InstagramFacebook och Twitter.

2 thoughts on “Frilansstrategi: Var expert (Om konsten att säga nej till Steve Jobs)”

  1. Kan till viss del hålla med, men ser bristen i att det förutsätter att leverantören förstår vad kunden vill ha.
    Less is more skalar bort de “dåliga och medelmåttliga” leverantörerna som inte exakt förstår kundens behov bättre än kunden själv kan uttrycka behovet.

    1. Håller helt med dig! Leverantören måste göra allt för att verkligen förstå kundens behov, innan hen sätter igång med arbetet.

Comments are closed.