För några veckor sedan publicerade Resumé en artikel av Josefin Mirsch på temat att det är nästintill omöjligt att livnära sig som frilansfotograf idag.
“Jag är en fighter, men snart måste jag ge upp, så många gånger som jag legat på golvet och gråtit för att jag inte kommer kunna betala min hyra.
Jag vet, jag gav mig in i leken och då får man leken tåla, men ni måste sluta pressa oss på priser. HUR tänker ni när ni vill ha bilder för 1 000kr st med fri användning för alltid eller ett tidningsomslag för 3 000-4 000 kr?”
Det är en frustration som många frilansare kan känna igen sig i. Jag var en av dem under flera år. “Varför är vissa uppdragsgivare så snåla? Förstår de inte att jag måste ha pengar till mat och hyra?!”
Men, när man ger luft åt dessa frustrationer, så får man oftast råd som inte så konstruktiva. Läs kommentarerna efter Josefins Resumé-artikel så förstår ni vad jag menar. Det återkommande rådet är “Bit ihop, jobba hårt och hoppas att det löser sig”.
Jag säger: Att hoppas är en dålig affärsidé.
Därför tänkte jag dela med mig av mitt perspektiv på frilanseriet. Jag var frilans i sju år innan min kundkrets blev så stor att jag fick starta Fotobyrån Apelöga.
Jag vet att det finns strategier som fungerar, och det är skandal att sådant inte lärs ut på fotoskolorna. Ja, som Josefin skriver får man tåla leken om man har gett sig in i den, men om ingen har lärt ut spelreglerna är man dömd att förlora.
Jag upptäckte dessa strategier efter hand som jag frilansade. En del läste jag mig till, en annan del fick jag till mig via kollegor. Annat upptäckte jag på egen hand, ofta den hårda vägen. Med tiden blev dessa förvärvade strategier viktiga komponenter i min verktygslåda.
Och jag tror på att dessa strategier är allmänna och kan tillämpas av alla. Med deras hjälp kan vem som helst överleva som frilans. Och kanske till och med få lite pengar över.
I en serie blogginlägg kommer jag att förklara var och en av dessa strategier. Första delen heter “Ta betalt för värde, inte kostnad”. Läs morgondagens inlägg så förstår du vad jag menar.